Добирання заголовка до тексту

12.12.2013 20:33

Шестиногі сусіди

Добирання заголовка до тексту

Мета. Формувати уміння добирати заголовок до тексту, повторити знання про текст; розвивати мислення і мов­лення учнів; викликати цікавість до комах.

Матеріали і обладнання. Робочий зошит з розвитку мов­лення.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

II. Актуалізація знань учнів про текст.

Бесіда.

- Послухайте і скажіть: це текст чи окремі речення? (Вчитель читає текст).

***

            Після дощику починає садок прокидатися.

            Найпершим озвався джміль. Ще б пак, він же найбільший. І жало має. Того такий сміливий. Однак літає, літає, а на квіти сідати боїться. Щоб лапки не замочити. Хитрун.

(В. Шкляр)

- Як ви визначили, що це текст?

- Доберіть заголовок до тексту.

 

III. Повідомлення теми й мети уроку.

            Сьогодні ми будемо практикуватися добирати заголовки до текстів. А про кого будуть тексти, визначите ви.

- До якої групи тварин належить джміль?

- Скільки ніг мають комахи?

- Як називається тема уроку?

- Хто ж такі шестиногі сусіди?

Відгадування загадок.

- Зараз перевіримо як ви знаєте комах. Відгадайте загадки.

1) Я медок вам ношу, не чіпайте, бо вкушу! (Бджола)

2) Навколо в'ється, а в руки не дається. (Муха)

3) Не звір, не птиця, а ніс - як спиця. (Комар)

4) Я іскринка-голубинка,

Золота у мене спинка.

Хоч не зірка, не ліхтар -

Сяю в темряві, як жар. (Світлячок)

5) Чорний, а не крук, рогатий, а не віл, шість ніг без копит. (Жук)

 

IV. Основна частина уроку. Добирання заголовків.

1. Робота в зошиті.

Завдання 1. Доберіть до малюнка заголо­вок. Підкресліть його. Поясніть.

Глибока річка.  Ось  крутий берег.  Дивовижний човен. Морська подорож.

 

Фізкультхвилинка.

                                   Сів метелик на травичку

                                   І рахує рахівничку.

                                   Один, два, три –

                                   Ти, метелику, лети.

                                   Крильця вже за головою,

                                   Тож дивись перед собою.

                                   Випрямляємо хребет,

                                   Крильця зводимо вперед,

                                   Мов метелики, літаєм,

                                   Крильця зводим, розправляєм.

2. Самостійна робота.

Завдання 2. Прочитайте тексти. Доберіть заголовки.

Чіпкі лапки

            Прогув над лукою великий блискучий жук-бронзівка і не по­вільно спустився, а просто плюхнувся на квітку. Інший не втри­мався б, а в бронзівки лапки чіпкі, он які на них зазублинки. Відпочине й почне їсти.

                                                                                                                      (В. Танасійчук)

Оса чи муха?

            А це що - теж оса? Ану, подивимося. В ос жорсткі щелепи-жувальця, а в цієї комахи довгий хоботок. Оси мають чотири крила, а тут тільки два. Отже, це мухи. Такі мухи називаються велико-голівками, або конопідами. Хоча й схожі вони на ос, але для оси немає лютішого ворога, ніж конопіда. Підстереже осу і відкладе на неї яйце. Вийде з яйця личинка і з'їсть осу.

                                                                                                                      (В. Танасійчук)

Жук-рогач

            Сидів я на старому пеньку і розглядав траву. Хтось у ній вору­шився, хитав травинки та розсовував мох. І раптом виткнулися із трави щелепи, великі, зазублені... Ну, думаю, зараз, мабуть, вилізе якийсь кусючий звір.

            Виявилось, що ніякий то не звір, а жук-рогач - гарний, блис­кучий і зовсім сумирний. Живиться він деревним соком і ні на кого не нападає. А щелепи в жука-рогача справді міцні. Коли спіймаєш його, пальця не підставляй - так ущипне!

                                                                                                                      (В. Танасійчук)

Як попелиці мурашок годують

            На гілочці верби дружно сидять попелиці. Запустили хоботки під кору — вербовий сік смокчуть. А довкола метушаться мураш­ки. Для них попелиці все одно що корови для людей. Підбіжить мурашка, полоскоче попелицю вушками, неначе подоїть, - попе­лиця й випустить краплину солодкого соку. Злиже мурашка свої ласощі й ну іншу попелицю лоскотати.

                                                                                                                      (В. Танасійчук)

Живий вертоліт

            Дуже багато комах уміє літати, але краще за всіх літають мухи. От муха-дзюрчалка завмерла над квіткою, наче вертоліт, і вибирає, де сісти. Так вона може висіти цілу хвилину. А літати вона вміє й назад, і вбік - куди завгодно.

Дзюрчалки дуже схожі на ос: такі ж самі в них чорні й жовті смужки на черевці. Тільки боятись їх не слід, вони цілком без­печні і жалити не вміють.

                                                                                                                      (В. Танасійчук)

3. Перевірка самостійної роботи.

Учні читають назви заголовків, які вони дібрали, і вибирають найбільш влучні.

 

V. Підсумок уроку.

- Що сподобалося вам на уроці?

- Які труднощі виникали при підборі заголовків?

-На яку тему були прочитані тексти? Скажіть одним словом.

- Яких комах ви запам'ятали?

- Про яких комах ви читали?

 

VI. Домашнє завдання.

Знайдіть і випишіть три-чотири речення про якусь комаху. Підберіть свій заголовок до тексту.