Майстер-клас
Майстер-клас
«Використання образного мислення під час вивчення термінів»
Плис О.В. (вчитель початкових класів Петрівської ЗШ І-ІІІ ступенів Петрівського району Кіровоградської області)
1 клас – 35
2 клас - 50
3 клас – 60
4 клас - 70
«Що це за показники? » - запитаєте ви. Відповім: «Приблизна кількість термінів, які засвоюють діти. «До чого це ?» - знову бачу запитуючі погляди. Новий підхід до освіти сприяє збагаченню програмного матеріалу, а значить введенню відповідної лексики. Постає питання: як навчати доступно, цікаво, з найменшими затратами часу і так щоб не втратити інтерес до пізнання нового. Тема мого майстер-класу «Використання образного мислення під вивчення термінів».
У програмному матеріалі є такі терміни, які найбільш важкі для сприйняття і розуміння дітьми. У більшості випадків у школі для подачі матеріалів ми спираємося лише на розвиток лівої півкулі мозку, даючи лише словесні пояснення цим термінам. На жаль, це призводить до того, що наші діти дуже довгий час проводять за виконанням домашнього завдання, відбувається плутанина у термінах, оскільки немає зв'язку з життям, дитина довгий час намагається вивчити ці терміни, але допускає помилки в головному, і як результат - залишається один на один з почуттям власної недосконалості і всезростаючою невпевненістю у власних знаннях .
Який вихід ? Всі ми взаємодіємо зі світом і робить це кожен по -своєму. Так припустимо:
v один сприймає інформацію за допомогою зору - візуали ;
v інший за допомогою слухового каналу - аудіали ;
v кинестетикам потрібні відчуття, тактильність, рух;
v дігіталам потрібні цифри, знаки, символи .
Звичайно, в чистому вигляді такі типи не зустрічаються, але у тому чи іншому випадку якийсь тип домінує .
Тепер замислимося: чи використаємо ми ці знання у своїй практиці? Як часто ми даємо можливість відчути те чи інше слово у відповідності з цими психотипами? І взагалі, чи буває так, що робота зі словами піднімає настрій, дає дитині можливість зльоту думок і бажання далі досліджувати нові слова.
А взагалі у світі вже давно підрахували кількість цих психотипів.
Кінестетики – займають більшу частину населення, а дігітали - найменшу.
В Україні: дігіталів - 25%, візуалів - 35%, кінестетів - 35%, аудіалів - 5%.
У моєму класі: дігіталів – 41%, кінестетів – 18%, візуалів – 27%, аудіалів – 14%. Але головним знаряддям для вчителя є слово, мова, його голос. І виходить так, що ми впливаємо тільки на уявних аудіалів і не досягаємо певних цілей.
І сьогодні ми спробуємо дійти до істини з точки зору образного мислення. А для пробудження асоціативного мислення ми проведемо деякі експерименти. Його ми проведемо зі словом, яке часто використовують і політики, і спортсмени, і вчителі. Це слово - креативність .
- Що ви знаєте про це слово ? (відповіді слухачів)
- Спробуємо відкрити це поняття дослідницьким шляхом. Відкриваємо експериментальний майданчик .
1. Експеримент «Власне Я». На столі стоять у кожного посудини з водою:
• + позитивні емоції ,
• - негативні емоції ,
• Я - наш внутрішній світ.
Ще на столі є знаки у вигляді кольору. Виберіть колір, який відповідає - + і зафарбуйте пензликом воду відповідним кольором. Взяти трубочку. Вона буде асоціюватися з нашою душею. Вона має таку ж здатність щось утримувати, пропустити через себе, пропустити мимо. І так візьмемо трубку і опустимо її в посудину з позитивними емоціями (ефект піпетки ) і додаємо в посудину власного Я. Виконати кілька разів.
- Чи приємно черпати такі емоції?
Але на жаль в нашому житті буває так, що негативні емоції – це не виключення. Давайте трішки будемо черпати емоції також із негативного джерела і поспостерігаємо, що відбувається з нашим Я у нас всередині.
- Вас влаштовує цей колір ? Щоб ми були внутрішньо задоволені з відкіля ми повинні черпати позитивні емоції? ( Робота , природа , музика)
2. Експеримент «Звуки трубочки». Проколоти. Подути у трубочку. На що схоже це звучання? (шум моря, флейта, курай, вітер).
Подивіться, як із звичайного предмета можна зробити дещо цікаве.
3. Експеримент «Проколювання трубочкою». Як ви гадаєте: чи можна проколоти картоплину трубочкою? Давайте спробуємо. Чому не виходить? (трубка гнеться). Ось так і ми інколи ставимо перед собою важливі завдання, але зустрівши перепони часто опускаємо руки. Що відбувається із нашою душею? Надлом, тріщини, які не дозволяють рухатися вперед. І цього, звичайно, допускати не можна. Тому ми зараз візьмемо всі свої сили і мобілізуємося. Беремо трубочку (ефект піпетки) і протикаємо. Виявляється, якщо поставити перед собою завдання, то обов’язково досягнеш результати.
Висновки: які типи сприйняття у нас працювали під час роботи над словом? Кінестетети, аудіали, візуали і не сказали про дігеталах. Так що ж таке креативність ? За схемою (для дігіталів):
Т О
+ К
(Зображено: + - позитивні емоції, творчість, оригінальність, всебічний підхід).
Виходить, що ми даючи той чи інший термін, пропонуємо нашим учням його самі. Але дуже важливо щоб осяяння – ефект інсайту відбувся із самою дитиною. Тому у своїй робот я практикую «промінець, ліхтарик» для того, щоб це слово у тексті так чи інакше проявилося.
У нас є уривок із тексту з природознавства. Ваше завдання прочитати цей уривок і подумати: яке слово може викликати у дитини питання.
На карті світу, на глобусі завжди можна побачити умовні лінії. Меридіани – це лінії проведені згори вниз. Паралелі – це лінії які проведені зліва направо.
Які слова можуть викликати у дитини запитання? (меридіани і паралелі)
Як пояснити ці терміни дитині спираючись на ці психотипи?
Візьмемо меридіани. У нас будуть працювати:
- кінестетики – вони будуть виконувати дії відповідно інструкції;
- візуали – вони будуть коментувати всі дії, які роблять кінестетики;
- аудіали – вони озвучать те що почули від візуалів;
- дигітали – зобразять на схемі те, що вони почули чи побачили.
Інструкція для кінестетів
- Взяти яблуко.
- Розгляньте його. Яку форму воно вам нагадує? Покажіть рухами.
- Візьміть канцелярський ніж і рухами згори вниз зробіть скибку. (Потренуйте спочатку рухи у повітрі)
- Візьміть скибку у руки, понюхайте, спробуйте її на смак.
- Відріжте ще одну скибку. (Різати обов’язково згори вниз).
Слово учасникам:
На завершення карта, яка дозволить нам зрозуміти на скільки важлива нам ця тема. Із кожного пункту є тільки 2 виходи, тобто теорію можна сприймати або ж ні. (додаток)
Діти дуже рухливі, Їм дуже не вистачає рухів. Можливо також використовувати рухи, вивчаючи терміни. Наприклад показувати руками: частина (одна долонька), частина (друга долонька), ціле (дві долоньки разом). Робимо однією долонькою знак запитання: щоб знайти одну частину потрібно від цілого відняти другу частину.
Будь-який вихованець засвоює матеріал у процесі гри, не помічаючи інтелектуального навантаження, швидко, весело.
Образне мислення сприяє всебічному розвитку учнів, покращенню їх пам’яті. Це допомагає працювати творчо і цікаво, а для дитини такий урок стає найулюбленішим.