Розробки уроків

14.12.2013 22:20

Методичний коментар до уроків

 У розроблених уроках представлені способи формування образного мислення. За типами уроку вони різні, але суть  їх полягає у необхідності залучення різних органів відчуття до процесу сприймання,  аналізу та засвоєння  навчального матеріалу.

            Основні цілі  методів навчання, які використовувались на уроках для формування образного мислення:

  • здійснення навчання на конкретних образах, які безпосередньо сприймаються учнями;
  • спрямування сприйняття учнів на найістотніші ознаки і особливості предметів;
  • створення тенденцій  пізнавальної діяльності учнів до уявлення реальних предметів, явищ навколишньої дійсності;
  • від уявлень, конкретних образів підводити учнів до осмислення і пізнання внутрішньої сутності явищ;
  • забезпечення оптимального співвідношення конкретного і абстрактного;
  • раціонально поєднувати всі засоби навчання, забезпечувати розвиток образного мислення учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок: літературне читання

Клас: 2

Тема. Природа – наш спільний дім. Василь Сухомлинський. Я хочу  сказати своє   

          слово.

Мета: учити учнів розуміти текст; виділяти головне, аналізувати, спонукати дітей до словесної творчості; виховувати любов до слова, бажання користоуватися його красою та силою.

Обладнання: запис звуків лісу, портрет В.О. Сухомлинського, мікрофон для гри, картини

 

І. Організація класу.

Встаньте, діточки, скоріше,

Усміхніться всім миліше,

Привітайтесь: «Добрий день!»

Продзвенів дзвінок: «Дзелень!»

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Вчитель вмикає запис шуму осіннього лісу і читає вірш.

Як же гарно, чудово, привітно.

Ніби в казці, в осіннім гаю.

Клен з берізкою золотом квітне,

Я на килимі жовтім стою.

Осінь гріється в теплім промінні,

Усміхається сонцем згори.

І малює картини чарівні

Та міняє щодня кольори.

 

3. Бесіда.

¾  Діти, до нас на урок завітав Їжачок-Лісовичок. Разом з ним ми помандруємо милуватися красою осінньої природи, а він буде спостерігати за вами і в кінці подарує всім осінні листочки, за допомогою яких ви зможете оцінити свої знання. Тож будьте уважними, активними, висловлюйте вільно свої думки.

¾ А коли до нас приходить осінь за календарем?

¾ Назвіть трьох синів осені.

¾ Чому в них такі імена?

¾ Якою буває осінь? Яка вам найбільше подобається?

¾ Чи знаєте ви звідки в осені стільки золота?

 

4. Ознайомлення з легендою.

¾ Послухайте про це легенду. Її нам прочитає … (Читає легенду підготовлений учень)

 

Легенда про осінь

Осінь – старша донька Сонця. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй: «Забирай все моє багатство. Я віддам все своє золото. Будь щедрою і люди любитимуть тебе.

 

¾ Чи виконує Осінь накази Сонця?

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

  1. Прийом «Мозкова атака»

¾ Прочитайте тему нашого уроку «Природа – наш спільний дім».

¾ Як ви розумієте ці слова? (Відповіді дітей)

¾ Так, діти, жива і нежива природа тісно пов’язана між собою. І здоров’я людини пов’язане з добрим станом довкілля.

¾ На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися бути уважними, спостережливими, здатними дивитися і бачити, слухати і чути.

А допоможе нам у цьому оповідання Василя Сухомлинського «Я хочу сказати своє слово».

 

 V. Ознайомлення з літературною спадщиною В. О. Сухомлинського.

1. Розповідь учителя.

     В. О. Сухомлинський – педагог, письменник. Народився у селі Василівка на Кіровоградщині. Багато років був директором і вчителем Павлиської школи. Він дуже любив дітей і написав для них понад 1200 казок і оповідань.

     У його творах переважає доброта, бо сам він був доброю людиною і хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, любили природу і берегли її.

 

V. Опрацювання оповідання.

1. Читання оповідання «Я хочу сказати своє слово» вчителем.

¾ Скажіть, коли і де відбувається подія, описана в оповіданні?

¾ Як звали вчительку?

¾ В який клас ходили діти?

 

2. Словникова робота.

Повела, осінній, перелітних, курликали. (Прочитати слова, пояснити їх значення).

 

3. Повторне читання оповідання вголос ланцюжком.

¾ В яку пору року повела Катерина Іванівна дітей у поле?

¾ Що вчилися робити діти?

 

4. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

¾ Знайдіть і прочитайте опис осіннього ранку. Чому в степу було сумно? Які слова з цього опису передають спокій, сум?

¾ Яке завдання поставила вчителька дітям?

¾ Як поставилися до завдання діти? Де про це сказано?

¾ Чи можна сказати, що вчителька була задоволена відповідями дітей? Поясніть свою думку.

¾ Хто з школярів дібрав найвлучніше слово?

¾ Яким Валя побачила небо? Як вона про це сказала? Прочитайте. Який у неї був настрій?

¾ Яким діти побачили небо після Валиних слів?

¾ Прочитайте останній абзац.

¾ Як ви розумієте його зміст?

 

5. Фізкультхвилинка.

Дерева високі-високі.

Травичка низенька-низенька.

Вітер дерева колише, гойдає.

То вправо, то вліво.

То вперед, то назад нахиляє.

Пташки летять, відлітають.

А діти тихенько за парти сідають.

6. Гра «Мікрофон»

¾ Пригадайте, яким ви побачили небо, ідучи до школи? Сумним чи ласкавим? Сірим чи синім? Низьким чи високим?

¾ Розкажіть про свої враження.

 

7. Гра «Розвідники»

¾ Прочитайте текст самостійно ще раз і порахуйте, скільки разів у тексті зустрічається слово «небо». (14 разів)

 

VII. Рефлексія.

  1. Вправа «Входження в картину»
  • Пригадування картин на яких зображено небо (Айвазовський «Дев’ятий вал»,  Нестеров «Мовчання»,  Левітан «Золота осінь»).
  • Яким зображено небо на картинах?
  • Ознайомлення з картиною Левітана «Озеро. Русь» (- Що ви бачите на картині? Що побачили таке, що не сказали ваші однокласники? Як би ви назвали картину?)
  • Запам’ятовування назви та автора картини (сказати наче після назви стоять різні розділові знаки: . ! ?)
  • Повідомлення про картину

На картині зображено велике озеро. На дальньому піднесеному березі видно поля і осінній ліс, перед яким стоїть біла церква. На блакитному небу пливуть химерні білі хмари. Все це дуже красиво відбивається в озерній воді. Сонячність картини підкреслює розмах і велич російської природи

  • Тож які хмари зображені на картині?
  •  

VIII. Домашнє завдання.

¾ Вдома прочитайте оповідання батькам і усно складіть текст-опис «Осіннє небо».

 

XI. Підсумок  уроку.

  1. Оцінювання

Їжачок-Лісовичок дарує вам усім листочки. На листочках оцініть і прикріпіть їх до магнітної дошки.

 

     2. Висновок.

 А хто з вас хоче сказати «своє слово» про наш урок? Яким він був? Згадайте початок уроку. Чи досягли ми поставленої мети?

(Висловлювання дітей:

«Мені було цікаво …»

«Мене здивувало …»

«Я навчився …»)

 

Я хочу сказати своє слово.

          Катерина Іванівна повела своїх маленьких першокласників у поле. Був тихий осінній ранок. Високо в небі летів ключ перелітних птахів. Вони тихо курликали, і від цього в степу було сумно.
Учителька сказала дітям:
—    Сьогодні ми будемо вчитися розповідати про осіннє небо. Хай кожен з вас добере для цього в рідній мові красиві і точні слова.
Діти притихли. Вони дивились в небо і думали. Через хвилину всі заговорили: «Небо синє-синє... Небо голубе... Небо чисте...» І все. Діти знову і знову повторювали одні й ті самі слова: синє, голубе, чисте.
Збоку стояла маленька Валя.
—    А ти, Валю, що хочеш сказати?— запитала Катерина Іванівна.
—    Я хочу сказати своє слово.
—    Яке ж твоє слово про небо?
—    Небо ласкаве...— тихо сказала дівчинка й усміхнулась.
       Діти притихли. Вони враз побачили в небі те, чого не бачили досі: «Небо сумне... Небо тривожне... Небо зажурене... Небо холодне...»
      А небо грало, трепетало, дихало, як жива істота. І діти дивилися в його сумні сині-сині осінні очі.


                                                                              Василь Сухомлинський

 

Клас: 1

Урок: математика.

Тема. Узагальнення навичок розв’язувати  приклади в межах 10. Задачі на            знаходження суми.

Мета: узагальнювати вміння учнів розв’язувати  приклади в межах 10, порівнювати  число і вираз, знаходити невідомий доданок, зменшуване, від’ємник; розв’язувати задачі на знаходження суми, порівнювати числа та вираз, визначати одиниці виміру рідини, довжини, маси; формувати вміння будувати малюнки з геометричних фігур; розвивати логічне, образне мислення; виховувати любов до спорту, здорового способу життя.

Форма проведення: спортивний дайджест.

Обладнання: проектор, презентація «Математика і спорт», регбольний м’ячик, набір геометричних фігур для кожного учня.

 

Хід уроку

І. Організаційний  момент. Хвилинка добра

Промовляння вслух девізу:

Я дарую всім добро.

Ти даруєш всім добро.

Ми даруємо всім добро

 

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності

  1. Бесіда

 2012 рік був особливим для вас, діти. Бо ви цього року вступили до першого класу. Цей рік був важливим і для нашої України. 2012 рік – це рік спорту та здорового способу життя. Цього  року в нашій країні проходило Євро-2012 з футболу, а також українські спортсмени брали участь у літній олімпіаді і привезли чимало нагород. Якими повинні бути справжні спортсмени?

Математика – це також спорт. Це спорт для наших мозочків. Чим більше ми їх будемо тренувати, тим кращі будемо мати результати. І також зможемо потрапити на олімпіаду. Тільки математичну.

Сьогодні ми на уроці зможемо поєднати математику і спорт. Розв’язуючи приклади, задачі, пригадуючи геометричні фігури, ми спробуємо довести, що математика і спорт крокують поруч.

 

ІІІ. Повторення вивченого матеріалу

  1. Усний рахунок. Стрільба (слайд 1)

Є таке змагання  - спортивна стрільба (фото 1). Спортсмени стріляють із пневматичної,  вогнепальної зброї, лука націлюючись, у спеціальні мішені(фото 2).

Зараз ми з вами спробуємо також постріляти, але тільки у правильну відповідь. Зліва є приклади. Справа – відповіді. Розв’язавщи приклад підходимо до дошки, знаходимо правильну відповідь і обводимо її у коло, імітуючи мішень.

 

5+2               6 +… = 7                                ⑤                   ①               ⑦

10-4              8 -… = 6                                 ②                  ③                ⑥

2+1+1           5- … = 1                                  ④                                

5-1-1 

  • Порахувати від меншого до більшого числа
  • Як називаються такі числа? (натуральні) Доведіть (використовуються при рахунку і кожне попереднє число збільшується на один)

 

  1. Самостійна робота. Дзюдо (слайд 2)

Є такий вид спорту – дзюдо. З японської перекладається, як м’який шлях. Це єдиноборство, у якому змагаються 2 спортсменів. Ми дуже пишаємося випускницею нашої школи Біреш Ілоною (слайд 3), яка є чемпіонкою світу з дзюдо.

Основою  змагання є кидання, больові прийоми, утримання. Серед двох борців перемагає сильніший. Ось і у нас математичне дзюдо – це нерівності. Ваше завдання: порівняти число та вираз і замість пустої клітиночки поставити знак:˂. ˃, =.

8 □ 3 + 2

6 – 3 □ 1

4 + 5 □ 9

Фізкультхвилинка

Два прихлопи, два притопи,

на носок, на каблучок.

Руки вліво, руки вправо,

Ми танцюєм гопачок.

  • До речі, діти, є такий вид спортивних змагань з елементами традиційного козацького бою, що збереглися в народних танцях. Називається  він «Бойовий гопак».
  1. Розвязування завдань біля дошки. Регбі (слайд 4)

Є цікаве спортивне змагання – регбі. Це спортивна гра з овальним м’ячем (слайд 5, фото 1). Цей м’яч гравці передають один одному руками і ногами. Причому пас руками подається тільки назад ось в такі ворота (фото 2)  -  На яку букву схожі ці ворота?

Завдання: один учень розв’язує біля дошки завдання з поясненням, виконавши, передає м’яч наступному і т. д.

  1. 3 збільшити на 4;
  2. сума чисел 5 і 3;
  3. 7 зменшити на 6;
  4. перший доданок 6, другий 2, знайти суму;
  5. різниця чисел 6 і 6;
  6. зменшуване 7, від’ємник 2, знайти різницю.
  1. Розвязування задач.
  • Скласти задачу. Футбол (слайд 6)

Всім вам відома гра – футбол.  Ось такий м’яч (фото 1) забивається у ворота (фото 2). Перед нами стоїть завдання: за короткою умовою скласти задачу про м’ячі та розв’язати її (слайд 7).

  • Задачі «Якщокалки» (усно)
  1. Якщо заливати воду у басейн (слайд 8), то у яких одиницях будуть вимірювати воду? ( У літрах)
  2. Якщо стрибати у довжину (слайд 9), то у яких одиницях будуть вимірювати стрибок? ( У сантиметрах)
  3. Якщо піднімати на змаганнях штангу (слайд 10), то в яких одиницях будемо вимірювати вагу штанги? (У кілограмах)
  1. Робота з геометричним матеріалом

Олімпійські ігри – це міжнародні спортивні змагання, які  проходять раз у чотири роки. Символом Олімпійських ігор є олімпійський вогонь (слайд 8). Його запалюють у місті проведення перед початком змагань, і він горить до їх завершення. Це 16-18 днів.

Уважно розглянемо олімпійський вогонь. З яких геометричних фігур він складається?

У кожного на парті лежить набір геометричних фігур. Спробуйте з їх  допомогою скласти факел з олімпійським вогнем.

  1. Підсумки уроку
  • З якими  видами спорту ви сьогодні познайомилися?
  • Чи можна пов’язати математику зі спортом?
  • Чи є математика спортом для наших голівок?
  • Хто бажає потрапити на олімпіаду з математики?
  1. Оцінювання.

Покажіть  той смайлик, який відповідає вашому  настрою на кінець уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок:  русский язык

Класс: 3

Тема урока. Развитие грамматических навыков. Учимся пересказывать по плану. В.Сухомлинский. Петя, собака и  котенок

Цель урока: формировать навыки находить и исправлять разные лексические и синтаксические  ошибки, систематизировать и обобщать знания, полученные учащимися на предыдущих уроках; развивать образное мышление, внимание и связную речь учеников, обогащать словарный запас, учиться складывать план к тексту; воспитывать интерес к изучению русского языка.

 

Ход урока

 

І. Актуализация опорных знаний учащихся.

   1. Вступительная беседа.

       - О чем мы говорили на предыдущем уроке?

       - Какие пословицы и поговорки вы запомнили?

   2. Повторение пройденного материала

       - Что такое текст?

       - Какие вы знаете виды предложений по способу их высказывания?

   3. Оглашение темы и цели урока.

ІІ. Речевая разминка

  1. Исправьте ошибки. Уберите лишние слова.

Осень – она мое любимое время года.

Дождь -  он идет сегодня с утра.

Папа – он подарил мне большую машину.

  1. Прочитайте текст. Дополните его так, чтобы возобновилась связь.

Я не нашел ни одного гриба. Мы принесли домой полную корзину грибов.

    3.   Замените слова, которые повторяются, синонимами.

      Мы получили в библиотеке новые учебники. Учебники должны быть аккуратными.

      Нельзя писать в учебниках. Учебники мы сохраняем на полочках. В мае мы отдадим учебники в библиотеку.

  1. Правильно постройте предложения.

Я слаживаю в папку своих тетради.

Оксана хорошо подготовилась к ответ.

На уроке труда мы пришивали пуговицах.

  1. Прочитайте стихотворение

Положение хоть плач.

Тут приехал новый врач.

Как он только в дом вошел –

Таня сразу шмыг под стол.

- Как звали девочку? Какой она была? (трусливой)

-Давайте выучим стихотворение с помощью пиктограмм.

 

П…ние  хоть .

Тут  новый  .

Как он т..ко в  

  сразу  под .

 

  1. Игра «Фотограф».

- На доске спрятаны слова. Сейчас я вам на 30 секунд открою, а вы должны запомнить их в том же порядке, как они записаны. Главное - постарайтесь к каждому слову подобрать образ, ассоциацию, а не заучивать. (Слова: лес, Петя, камень, собака, сани, котенок, ведро)

- А теперь запишите в тетради 2, 4 и 6 слова. Это название рассказа который мы сейчас прочитаем «Петя, собака и котенок».

ІІІ. Работа над текстом В.Сухомлинского “Петя, собака и котенок”.

  1. Чтение текста учителем.

     Маленький Петя шел тропинкой в саду. Видит, бежит навстречу черная лохматая собака. Петя испугался. Но вдруг к его ногам притулился маленький котенок. Он убежал от собаки и просит  у  Пети защиты.

         Стоит мальчик, смотрит на котенка. А он поднял голову на  него и жалобно мяукает.

      Пете стало стыдно. Он взял котенка на руки и смело пошел  собаке навстречу.

  1. Вопросы к тексту.

- Какое чувство охватило маленького Петю?

- Почему мальчик испугался?

- Почему мальчику стало стыдно?

- Почему Петя защитил маленького котенка?

- Как можно назвать его поступок?

- Можно ли назвать Петю трусом?

       3.  Самостоятельное чтение текста учениками молча.

       4.   Игра “Найди первый”

  • найди непонятные  слова;
  • найди в тексте ласковые слова;
  • найди слова, у которых звуков меньше, чем букв;
  • найди слова, у которых букв меньше, чем звуков;
  • найди слова, у которых после шипящих пишется буква ё.

IV. Формирование навыков складывать план к тексту.

       - Прочитайте текст еще раз и в ходе чтения попробуйте условно

поделить его на сюжеты.

       - Какой вопрос можно поставить к первому сюжету текста? Ко второму?...

         (Вопросы учитель фиксирует на доске).

       - Какие главные слова можно выделить  в каждом пункте плана? (Учитель записывает напротив вопросов)

 

Ориентировочный план пересказа

  1. Кого встретил Петя на тропинке в саду?             бежит, лохматый
  2. Что хотел сделать Петя?                                        испугался, бежать
  3. Кто притулился к ногам Пети?                              вдруг, мяукает
  4. Какое чувство охватило мальчика?                       стыдно
  5. Как Петя защитил котенка?                                    взял, пошел

- Теперь давайте попробуем пересказать текст по плану.

-Запишите первые 2 ответа на вопросы.

V. Подведение итогов урока

    - Чем занимались сегодня на уроке русского языка?

    - Что интересного сегодня расскажите дома родителям из нашего урока?

VІ. Домашнее задание.

      Группа А: подобрать загадки про домашних животных.

      Группа Б:  составить монолог о своих любимых домашних животных.