Розробки уроків
Методичний коментар до уроків
У розроблених уроках представлені способи формування образного мислення. За типами уроку вони різні, але суть їх полягає у необхідності залучення різних органів відчуття до процесу сприймання, аналізу та засвоєння навчального матеріалу.
Основні цілі методів навчання, які використовувались на уроках для формування образного мислення:
- здійснення навчання на конкретних образах, які безпосередньо сприймаються учнями;
- спрямування сприйняття учнів на найістотніші ознаки і особливості предметів;
- створення тенденцій пізнавальної діяльності учнів до уявлення реальних предметів, явищ навколишньої дійсності;
- від уявлень, конкретних образів підводити учнів до осмислення і пізнання внутрішньої сутності явищ;
- забезпечення оптимального співвідношення конкретного і абстрактного;
- раціонально поєднувати всі засоби навчання, забезпечувати розвиток образного мислення учнів.
Урок: літературне читання
Клас: 2
Тема. Природа – наш спільний дім. Василь Сухомлинський. Я хочу сказати своє
слово.
Мета: учити учнів розуміти текст; виділяти головне, аналізувати, спонукати дітей до словесної творчості; виховувати любов до слова, бажання користоуватися його красою та силою.
Обладнання: запис звуків лісу, портрет В.О. Сухомлинського, мікрофон для гри, картини
І. Організація класу.
Встаньте, діточки, скоріше,
Усміхніться всім миліше,
Привітайтесь: «Добрий день!»
Продзвенів дзвінок: «Дзелень!»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вчитель вмикає запис шуму осіннього лісу і читає вірш.
Як же гарно, чудово, привітно.
Ніби в казці, в осіннім гаю.
Клен з берізкою золотом квітне,
Я на килимі жовтім стою.
Осінь гріється в теплім промінні,
Усміхається сонцем згори.
І малює картини чарівні
Та міняє щодня кольори.
3. Бесіда.
¾ Діти, до нас на урок завітав Їжачок-Лісовичок. Разом з ним ми помандруємо милуватися красою осінньої природи, а він буде спостерігати за вами і в кінці подарує всім осінні листочки, за допомогою яких ви зможете оцінити свої знання. Тож будьте уважними, активними, висловлюйте вільно свої думки.
¾ А коли до нас приходить осінь за календарем?
¾ Назвіть трьох синів осені.
¾ Чому в них такі імена?
¾ Якою буває осінь? Яка вам найбільше подобається?
¾ Чи знаєте ви звідки в осені стільки золота?
4. Ознайомлення з легендою.
¾ Послухайте про це легенду. Її нам прочитає … (Читає легенду підготовлений учень)
Легенда про осінь
Осінь – старша донька Сонця. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй: «Забирай все моє багатство. Я віддам все своє золото. Будь щедрою і люди любитимуть тебе.
¾ Чи виконує Осінь накази Сонця?
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
- Прийом «Мозкова атака»
¾ Прочитайте тему нашого уроку «Природа – наш спільний дім».
¾ Як ви розумієте ці слова? (Відповіді дітей)
¾ Так, діти, жива і нежива природа тісно пов’язана між собою. І здоров’я людини пов’язане з добрим станом довкілля.
¾ На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися бути уважними, спостережливими, здатними дивитися і бачити, слухати і чути.
А допоможе нам у цьому оповідання Василя Сухомлинського «Я хочу сказати своє слово».
V. Ознайомлення з літературною спадщиною В. О. Сухомлинського.
1. Розповідь учителя.
В. О. Сухомлинський – педагог, письменник. Народився у селі Василівка на Кіровоградщині. Багато років був директором і вчителем Павлиської школи. Він дуже любив дітей і написав для них понад 1200 казок і оповідань.
У його творах переважає доброта, бо сам він був доброю людиною і хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, любили природу і берегли її.
V. Опрацювання оповідання.
1. Читання оповідання «Я хочу сказати своє слово» вчителем.
¾ Скажіть, коли і де відбувається подія, описана в оповіданні?
¾ Як звали вчительку?
¾ В який клас ходили діти?
2. Словникова робота.
Повела, осінній, перелітних, курликали. (Прочитати слова, пояснити їх значення).
3. Повторне читання оповідання вголос ланцюжком.
¾ В яку пору року повела Катерина Іванівна дітей у поле?
¾ Що вчилися робити діти?
4. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
¾ Знайдіть і прочитайте опис осіннього ранку. Чому в степу було сумно? Які слова з цього опису передають спокій, сум?
¾ Яке завдання поставила вчителька дітям?
¾ Як поставилися до завдання діти? Де про це сказано?
¾ Чи можна сказати, що вчителька була задоволена відповідями дітей? Поясніть свою думку.
¾ Хто з школярів дібрав найвлучніше слово?
¾ Яким Валя побачила небо? Як вона про це сказала? Прочитайте. Який у неї був настрій?
¾ Яким діти побачили небо після Валиних слів?
¾ Прочитайте останній абзац.
¾ Як ви розумієте його зміст?
5. Фізкультхвилинка.
Дерева високі-високі.
Травичка низенька-низенька.
Вітер дерева колише, гойдає.
То вправо, то вліво.
То вперед, то назад нахиляє.
Пташки летять, відлітають.
А діти тихенько за парти сідають.
6. Гра «Мікрофон»
¾ Пригадайте, яким ви побачили небо, ідучи до школи? Сумним чи ласкавим? Сірим чи синім? Низьким чи високим?
¾ Розкажіть про свої враження.
7. Гра «Розвідники»
¾ Прочитайте текст самостійно ще раз і порахуйте, скільки разів у тексті зустрічається слово «небо». (14 разів)
VII. Рефлексія.
- Вправа «Входження в картину»
- Пригадування картин на яких зображено небо (Айвазовський «Дев’ятий вал», Нестеров «Мовчання», Левітан «Золота осінь»).
- Яким зображено небо на картинах?
- Ознайомлення з картиною Левітана «Озеро. Русь» (- Що ви бачите на картині? Що побачили таке, що не сказали ваші однокласники? Як би ви назвали картину?)
- Запам’ятовування назви та автора картини (сказати наче після назви стоять різні розділові знаки: . ! ?)
- Повідомлення про картину
На картині зображено велике озеро. На дальньому піднесеному березі видно поля і осінній ліс, перед яким стоїть біла церква. На блакитному небу пливуть химерні білі хмари. Все це дуже красиво відбивається в озерній воді. Сонячність картини підкреслює розмах і велич російської природи
- Тож які хмари зображені на картині?
VIII. Домашнє завдання.
¾ Вдома прочитайте оповідання батькам і усно складіть текст-опис «Осіннє небо».
XI. Підсумок уроку.
- Оцінювання
Їжачок-Лісовичок дарує вам усім листочки. На листочках оцініть і прикріпіть їх до магнітної дошки.
2. Висновок.
А хто з вас хоче сказати «своє слово» про наш урок? Яким він був? Згадайте початок уроку. Чи досягли ми поставленої мети?
(Висловлювання дітей:
«Мені було цікаво …»
«Мене здивувало …»
«Я навчився …»)
Я хочу сказати своє слово.
Катерина Іванівна повела своїх маленьких першокласників у поле. Був тихий осінній ранок. Високо в небі летів ключ перелітних птахів. Вони тихо курликали, і від цього в степу було сумно.
Учителька сказала дітям:
— Сьогодні ми будемо вчитися розповідати про осіннє небо. Хай кожен з вас добере для цього в рідній мові красиві і точні слова.
Діти притихли. Вони дивились в небо і думали. Через хвилину всі заговорили: «Небо синє-синє... Небо голубе... Небо чисте...» І все. Діти знову і знову повторювали одні й ті самі слова: синє, голубе, чисте.
Збоку стояла маленька Валя.
— А ти, Валю, що хочеш сказати?— запитала Катерина Іванівна.
— Я хочу сказати своє слово.
— Яке ж твоє слово про небо?
— Небо ласкаве...— тихо сказала дівчинка й усміхнулась.
Діти притихли. Вони враз побачили в небі те, чого не бачили досі: «Небо сумне... Небо тривожне... Небо зажурене... Небо холодне...»
А небо грало, трепетало, дихало, як жива істота. І діти дивилися в його сумні сині-сині осінні очі.
Клас: 1
Урок: математика.
Тема. Узагальнення навичок розв’язувати приклади в межах 10. Задачі на знаходження суми.
Мета: узагальнювати вміння учнів розв’язувати приклади в межах 10, порівнювати число і вираз, знаходити невідомий доданок, зменшуване, від’ємник; розв’язувати задачі на знаходження суми, порівнювати числа та вираз, визначати одиниці виміру рідини, довжини, маси; формувати вміння будувати малюнки з геометричних фігур; розвивати логічне, образне мислення; виховувати любов до спорту, здорового способу життя.
Форма проведення: спортивний дайджест.
Обладнання: проектор, презентація «Математика і спорт», регбольний м’ячик, набір геометричних фігур для кожного учня.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Хвилинка добра
Промовляння вслух девізу:
Я дарую всім добро.
Ти даруєш всім добро.
Ми даруємо всім добро
ІІ. Актуалізація навчальної діяльності
- Бесіда
2012 рік був особливим для вас, діти. Бо ви цього року вступили до першого класу. Цей рік був важливим і для нашої України. 2012 рік – це рік спорту та здорового способу життя. Цього року в нашій країні проходило Євро-2012 з футболу, а також українські спортсмени брали участь у літній олімпіаді і привезли чимало нагород. Якими повинні бути справжні спортсмени?
Математика – це також спорт. Це спорт для наших мозочків. Чим більше ми їх будемо тренувати, тим кращі будемо мати результати. І також зможемо потрапити на олімпіаду. Тільки математичну.
Сьогодні ми на уроці зможемо поєднати математику і спорт. Розв’язуючи приклади, задачі, пригадуючи геометричні фігури, ми спробуємо довести, що математика і спорт крокують поруч.
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу
- Усний рахунок. Стрільба (слайд 1)
Є таке змагання - спортивна стрільба (фото 1). Спортсмени стріляють із пневматичної, вогнепальної зброї, лука націлюючись, у спеціальні мішені(фото 2).
Зараз ми з вами спробуємо також постріляти, але тільки у правильну відповідь. Зліва є приклади. Справа – відповіді. Розв’язавщи приклад підходимо до дошки, знаходимо правильну відповідь і обводимо її у коло, імітуючи мішень.
5+2 6 +… = 7 ⑤ ① ⑦
10-4 8 -… = 6 ② ③ ⑥
2+1+1 5- … = 1 ④
5-1-1
- Порахувати від меншого до більшого числа
- Як називаються такі числа? (натуральні) Доведіть (використовуються при рахунку і кожне попереднє число збільшується на один)
- Самостійна робота. Дзюдо (слайд 2)
Є такий вид спорту – дзюдо. З японської перекладається, як м’який шлях. Це єдиноборство, у якому змагаються 2 спортсменів. Ми дуже пишаємося випускницею нашої школи Біреш Ілоною (слайд 3), яка є чемпіонкою світу з дзюдо.
Основою змагання є кидання, больові прийоми, утримання. Серед двох борців перемагає сильніший. Ось і у нас математичне дзюдо – це нерівності. Ваше завдання: порівняти число та вираз і замість пустої клітиночки поставити знак:˂. ˃, =.
8 □ 3 + 2
6 – 3 □ 1
4 + 5 □ 9
Фізкультхвилинка
Два прихлопи, два притопи,
на носок, на каблучок.
Руки вліво, руки вправо,
Ми танцюєм гопачок.
- До речі, діти, є такий вид спортивних змагань з елементами традиційного козацького бою, що збереглися в народних танцях. Називається він «Бойовий гопак».
- Розв’язування завдань біля дошки. Регбі (слайд 4)
Є цікаве спортивне змагання – регбі. Це спортивна гра з овальним м’ячем (слайд 5, фото 1). Цей м’яч гравці передають один одному руками і ногами. Причому пас руками подається тільки назад ось в такі ворота (фото 2) - На яку букву схожі ці ворота?
Завдання: один учень розв’язує біля дошки завдання з поясненням, виконавши, передає м’яч наступному і т. д.
- 3 збільшити на 4;
- сума чисел 5 і 3;
- 7 зменшити на 6;
- перший доданок 6, другий 2, знайти суму;
- різниця чисел 6 і 6;
- зменшуване 7, від’ємник 2, знайти різницю.
- Розв’язування задач.
- Скласти задачу. Футбол (слайд 6)
Всім вам відома гра – футбол. Ось такий м’яч (фото 1) забивається у ворота (фото 2). Перед нами стоїть завдання: за короткою умовою скласти задачу про м’ячі та розв’язати її (слайд 7).
- Задачі «Якщокалки» (усно)
- Якщо заливати воду у басейн (слайд 8), то у яких одиницях будуть вимірювати воду? ( У літрах)
- Якщо стрибати у довжину (слайд 9), то у яких одиницях будуть вимірювати стрибок? ( У сантиметрах)
- Якщо піднімати на змаганнях штангу (слайд 10), то в яких одиницях будемо вимірювати вагу штанги? (У кілограмах)
- Робота з геометричним матеріалом
Олімпійські ігри – це міжнародні спортивні змагання, які проходять раз у чотири роки. Символом Олімпійських ігор є олімпійський вогонь (слайд 8). Його запалюють у місті проведення перед початком змагань, і він горить до їх завершення. Це 16-18 днів.
Уважно розглянемо олімпійський вогонь. З яких геометричних фігур він складається?
У кожного на парті лежить набір геометричних фігур. Спробуйте з їх допомогою скласти факел з олімпійським вогнем.
- Підсумки уроку
- З якими видами спорту ви сьогодні познайомилися?
- Чи можна пов’язати математику зі спортом?
- Чи є математика спортом для наших голівок?
- Хто бажає потрапити на олімпіаду з математики?
- Оцінювання.
Покажіть той смайлик, який відповідає вашому настрою на кінець уроку.
Урок: русский язык
Класс: 3
Тема урока. Развитие грамматических навыков. Учимся пересказывать по плану. В.Сухомлинский. Петя, собака и котенок
Цель урока: формировать навыки находить и исправлять разные лексические и синтаксические ошибки, систематизировать и обобщать знания, полученные учащимися на предыдущих уроках; развивать образное мышление, внимание и связную речь учеников, обогащать словарный запас, учиться складывать план к тексту; воспитывать интерес к изучению русского языка.
Ход урока
І. Актуализация опорных знаний учащихся.
1. Вступительная беседа.
- О чем мы говорили на предыдущем уроке?
- Какие пословицы и поговорки вы запомнили?
2. Повторение пройденного материала
- Что такое текст?
- Какие вы знаете виды предложений по способу их высказывания?
3. Оглашение темы и цели урока.
ІІ. Речевая разминка
- Исправьте ошибки. Уберите лишние слова.
Осень – она мое любимое время года.
Дождь - он идет сегодня с утра.
Папа – он подарил мне большую машину.
- Прочитайте текст. Дополните его так, чтобы возобновилась связь.
Я не нашел ни одного гриба. Мы принесли домой полную корзину грибов.
3. Замените слова, которые повторяются, синонимами.
Мы получили в библиотеке новые учебники. Учебники должны быть аккуратными.
Нельзя писать в учебниках. Учебники мы сохраняем на полочках. В мае мы отдадим учебники в библиотеку.
- Правильно постройте предложения.
Я слаживаю в папку своих тетради.
Оксана хорошо подготовилась к ответ.
На уроке труда мы пришивали пуговицах.
- Прочитайте стихотворение
Положение хоть плач.
Тут приехал новый врач.
Как он только в дом вошел –
Таня сразу шмыг под стол.
- Как звали девочку? Какой она была? (трусливой)
-Давайте выучим стихотворение с помощью пиктограмм.
П…ние хоть .
Тут новый .
Как он т..ко в
сразу под .
- Игра «Фотограф».
- На доске спрятаны слова. Сейчас я вам на 30 секунд открою, а вы должны запомнить их в том же порядке, как они записаны. Главное - постарайтесь к каждому слову подобрать образ, ассоциацию, а не заучивать. (Слова: лес, Петя, камень, собака, сани, котенок, ведро)
- А теперь запишите в тетради 2, 4 и 6 слова. Это название рассказа который мы сейчас прочитаем «Петя, собака и котенок».
ІІІ. Работа над текстом В.Сухомлинского “Петя, собака и котенок”.
- Чтение текста учителем.
Маленький Петя шел тропинкой в саду. Видит, бежит навстречу черная лохматая собака. Петя испугался. Но вдруг к его ногам притулился маленький котенок. Он убежал от собаки и просит у Пети защиты.
Стоит мальчик, смотрит на котенка. А он поднял голову на него и жалобно мяукает.
Пете стало стыдно. Он взял котенка на руки и смело пошел собаке навстречу.
- Вопросы к тексту.
- Какое чувство охватило маленького Петю?
- Почему мальчик испугался?
- Почему мальчику стало стыдно?
- Почему Петя защитил маленького котенка?
- Как можно назвать его поступок?
- Можно ли назвать Петю трусом?
3. Самостоятельное чтение текста учениками молча.
4. Игра “Найди первый”
- найди непонятные слова;
- найди в тексте ласковые слова;
- найди слова, у которых звуков меньше, чем букв;
- найди слова, у которых букв меньше, чем звуков;
- найди слова, у которых после шипящих пишется буква ё.
IV. Формирование навыков складывать план к тексту.
- Прочитайте текст еще раз и в ходе чтения попробуйте условно
поделить его на сюжеты.
- Какой вопрос можно поставить к первому сюжету текста? Ко второму?...
(Вопросы учитель фиксирует на доске).
- Какие главные слова можно выделить в каждом пункте плана? (Учитель записывает напротив вопросов)
Ориентировочный план пересказа
- Кого встретил Петя на тропинке в саду? бежит, лохматый
- Что хотел сделать Петя? испугался, бежать
- Кто притулился к ногам Пети? вдруг, мяукает
- Какое чувство охватило мальчика? стыдно
- Как Петя защитил котенка? взял, пошел
- Теперь давайте попробуем пересказать текст по плану.
-Запишите первые 2 ответа на вопросы.
V. Подведение итогов урока
- Чем занимались сегодня на уроке русского языка?
- Что интересного сегодня расскажите дома родителям из нашего урока?
VІ. Домашнее задание.
Группа А: подобрать загадки про домашних животных.
Группа Б: составить монолог о своих любимых домашних животных.