Розвиток мовлення
УКРАЇНСЬКА МОВА
Розвиток мовлення
4 клас
ТЕМА. Яблуня і береза. Порівняльний опис.
МЕТА. Формувати в учнів уміння будувати порівняльний опис предметів; розвивати вміння вирізняти подібні й відмінні ознаки предметів, характеризувати їх словами; ознайомити дітей з правилами поведінки під час суперечки, закріплювати вміння вести діалог; збагачувати й активізувати словниковий запас школярів; виховувати толерантне ставлення до співрозмовника, бажання висловлюватися про свої спостереження.
ОБЛАДНАННЯ: презентація.
ХІД УРОКУ
- ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ, ВІДГАДУВАННЯ ЗАГАДОК
- Сьогодні ви відправимось на гостини до двох дерев. А у кого ми побуваємо в гостях, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки.
Маю плаття зелененьке,
Гнучкі, ніжні віти.
Кору білу, стан тоненький.
Як я звуся, діти?
Береза
На зеленії листочки
одягли білі віночки.
Усміхаючись весні,
зацвітають …
яблуні.
- Актуалізація опорних знань учнів.
- Який текст називається описом?
- У тексті описується, яким є предмет. До такого тексту можна поставити запитання «Який предмет?»
- Опис розкриває ознаки предмета, його тимчасові характеристики чи постійні властивості, якості, стани.
- Опис може бути частиною розповіді.
- Повідомлення теми й мети уроку.
- на уроці підготуємось і розпочнемо писати казку про яблуню і березу. У казці обов’язково має бути порівняльний опис цих дерев.
- Як його будувати? Будемо вчитися це робити.
- Робота над порівняльним описом.
- Чи ростуть у твоїй місцевості яблуні і берези? Пригадай, як вони виглядають.
А) Робота з тлумачним словником
- Дізнаємось про ці дерева з тлумачного словника.
- Робота в парах за с. 14, с. 205.
Б) Порівняння яблуні й берези за поданим планом (завдання 1, 2).
План
- Де ростуть яблуня і береза?
- Як виглядають ці дерева?
- У яку пору кожне з дерев найкраще?
- Чим корисні яблуня й береза?
- Яке дерево тобі більше подобається? Чому?
В) Добери і запиши слова, які характеризують кожне дерево.
- Яблуня (яка?) …
- Береза (яка?) …
5. Словникова робота (завдання 3, 4).
- тоненькі, гнучкі, як коси
- товсті, міцні
гілки, віти
- вкритий білою корою
- сірий, непривабливий
стовбур
- соковиті, запашні, червонобокі
- жовто-зелені, довгенькі
Плоди: яблука, сережки
- круглі, темно-зелені, жорсткі
- загострені, невеликі, тоненькі,
- гладенькі
листочки
6. Розігрування діалогу «Яке дерево краще?» (завдання 5).
Спочатку школярі ознайомлюються з правилами поведінки під час суперечки (с. 12), потім розподіляються по парах і готують діалог. Кілька пар озвучують складені діалоги.
Запам'ятай!
- Під час суперечки спочатку треба уважно вислухати співрозмовника, потім поділитися своїми міркуваннями.
- Не можна перебивати співрозмовника й ображати того, хто має іншу думку.
- Ви можете думати по-різному, але від цього ваші стосунки не повинні псуватися.
4. Складання казки про яблуню й березу (завдання 6).
Спочатку учні продумують, про що йтиметься в їхній казці,
потім придумують і записують заголовок до неї.
- Склади і запиши казку про яблуню й березу. Дай їй заголовок. Використай у казці порівняльний опис двох дерев.
Пригадай!
- З яких частин складається текст?
- Як треба записувати кожну частину тексту?
Наприклад, початок казки може бути таким:
Росли поруч два дерева і почали вихвалятися, яке з них краще і корисніше...
Учитель наголошує, що в казці обов'язково має бути опис дерев (яблуня вихваляється своїми квітами, плодами; береза — розкішним віттям, сережками, стовбуром, соком тощо).
- Перевірка виконаної роботи (завдання 7, 8).
Перечитай казку. Виправ знайдені помилки.
а поданим планом (завдан-
ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки.
- Підсумок уроку.
- Чи у всіх отрималась казка з елементами опису двох дерев?
- Чи знадобляться отримані знання на уроці у вашому житті? Де саме?
- За гарну роботу яблунька і берізка пригостять вас своїми смачними подарунками.
Джерела:
- Оформлення презентації: ресурси Інтернету.
- «Подружися зі словом» (За матеріалом зошита з розвитку мовлення К. І. Пономарьової.)