Розвиток мовлення

14.12.2013 13:33

УКРАЇНСЬКА МОВА

Розвиток мовлення

4 клас

ТЕМА. Яблуня і береза. Порівняльний опис.

МЕТА. Формувати в учнів уміння будувати порівняльний опис предметів; розвивати вміння вирізняти подібні й відмін­ні ознаки предметів, характеризувати їх словами; ознайомити дітей з правилами поведінки під час суперечки, закріплювати вміння вести діалог; збагачувати й активізувати словниковий запас школярів; виховувати толерантне ставлення до співрозмовника, бажання висловлюватися про свої спостереження.

ОБЛАДНАННЯ: презентація.

 

ХІД УРОКУ

 

  1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ, ВІДГАДУВАННЯ ЗАГАДОК
    • Сьогодні ви відправимось на гостини до двох дерев. А у кого ми побуваємо в гостях, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки.

Маю плаття зелененьке,

Гнучкі, ніжні віти.

Кору білу, стан тоненький.

Як я звуся, діти?

Береза

На зеленії листочки
одягли білі віночки.
Усміхаючись весні,
зацвітають …

яблуні.

 

  1. Актуалізація опорних знань учнів.
  • Який текст називається описом?
  • У  тексті описується, яким є предмет. До такого тексту можна поставити запитання «Який предмет?»
  • Опис розкриває ознаки предмета, його тимчасові характеристики чи постійні властивості, якості, стани.
  • Опис може бути частиною розповіді.

 

  1. Повідомлення теми й мети уроку.
    • на уроці підготуємось і розпочнемо писати казку про яблуню і березу. У казці обов’язково має бути порівняльний опис цих дерев.
  • Як його будувати? Будемо вчитися це робити.

 

  1. Робота над порівняльним описом.
    • Чи ростуть у твоїй місцевості яблуні і берези? Пригадай, як вони виглядають.

 

А) Робота з тлумачним словником

  • Дізнаємось про ці дерева з тлумачного словника.
  • Робота в парах за с. 14, с. 205.

 

 

Б)  Порівняння яблуні й берези за поданим планом (завдання 1, 2).

План

  • Де ростуть яблуня і береза?
  • Як виглядають ці дерева?
  • У яку пору кожне з дерев найкраще?
  • Чим корисні яблуня й береза?
  • Яке дерево тобі більше подобається? Чому?

 

В)  Добери і запиши слова, які характеризують кожне дерево.

 

  • Яблуня (яка?) …
  • Береза (яка?) …

 

5. Словникова робота (завдання 3, 4).

  • тоненькі, гнучкі, як коси
  • товсті, міцні

гілки, віти

 

  • вкритий білою корою
  • сірий, непривабливий

      стовбур

 

  • соковиті, запашні, червонобокі
  • жовто-зелені, довгенькі

     Плоди: яблука, сережки

 

  • круглі, темно-зелені, жорсткі
  • загострені, невеликі, тоненькі,
  • гладенькі

     листочки

 

6. Розігрування діалогу «Яке дерево краще?» (завдання 5).
Спочатку школярі ознайомлюються з правилами поведінки під час суперечки (с. 12), потім розподіляються по парах і готу­ють діалог. Кілька пар озвучують складені діалоги.

Запам'ятай!

  • Під час суперечки спочатку треба уважно вислухати співрозмовника, потім поділитися своїми міркуваннями.
  • Не можна перебивати співрозмовника й ображати того, хто має іншу думку.
  • Ви можете думати по-різному, але від цього ваші стосунки не повинні псуватися.

 

 

4. Складання казки про яблуню й березу (завдання 6).
Спочатку учні продумують, про що йтиметься в їхній казці,

потім придумують і записують заголовок до неї.

  • Склади і запиши казку про яблуню й березу. Дай їй заголовок. Використай у казці порівняльний опис двох дерев.

Пригадай!

  • З яких частин складається текст?
  • Як треба записувати кожну частину тексту?

Наприклад, початок казки може бути таким:

Росли поруч два дерева і почали вихвалятися, яке з них краще і корисніше...

Учитель наголошує, що в казці обов'язково має бути опис де­рев (яблуня вихваляється своїми квітами, плодами; береза — розкішним віттям, сережками, стовбуром, соком тощо).

  1. Перевірка виконаної роботи (завдання 7, 8).

Перечитай казку. Виправ знайдені помилки.

 

     а поданим планом (завдан-
ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки.

  1. Підсумок уроку.
  • Чи у всіх отрималась казка з елементами  опису двох дерев?
  • Чи знадобляться отримані знання на уроці у вашому житті? Де саме?
  • За гарну роботу яблунька і берізка пригостять вас своїми смачними подарунками.

 

Джерела:

  1. Оформлення презентації: ресурси Інтернету.
  2. «Подружися зі словом» (За матеріалом зошита з розвитку мовлення К. І. Пономарьової.)