Урок позакласного читання. Літературні казки
Урок: літературне читання
Клас: 2
Тема. Урок позакласного читання. Літературні казки. В.Сухомлинський. Зозулина журба.
Мета: підтримувати інтерес до казки, формувати вміння розрізняти народні та літературні казки; розвивати свідоме, правильне читання, пам’ять, вміння аналізувати, порівнювати, співставляти; виховувати повагу до сімейних цінностей.
Обладнання:
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1. Презентація «Казкові герої», музика «В гостях у сказки». Вчитель розповідає вірш:
Полюбляю вечорами я не просто засинать,
Я прошу своєї мами якусь казку зачитать,
Закриваючи я очі, прислухаюся до слів,
Скоро прийде фея ночі до моїх солодких снів.
- Тож запрошую вас до світу казок
2. Вітання
-Як приємно на душі і так хочеться сказати вам: «Добрий день!», і почути привітну відповідь.
- Дозвольте представитися. Я – Олена Валеріївна. А тепер у відповідь скажіть пошепки кожен своє ім’я.
3. Бесіда про презентацію
-Яким загальним словом можна назвати те, що ви побачили і почули на початку уроку. Давайте разом прочитаємо це слово.
Як чарівно звучить : казка. Як звуки цього слова чарівно переплітаються і зачаровують нас.
- А який зараз у нас урок?. А що на читанні можна робити із казкою?
- Раз ви сказали, що читати, то ж давайте підготуємося до читання.
4. Гімнастика для очей
Вправа «Кошенята»
Сплять маленькі кошенята,
Заплющили оченята.
Прокидайтесь! Мишки тут!
Очі в правий, лівий кут.
Гляньте вгору і додолу,
Ще зробіть очима коло.
Поводіть очима трішки
Вліво, вправо
Де ж ті мишки?
5. Артикуляційні вправи
- Широко відкрити рот (жарко), закрити рот (холодно)
- Надути щоки, здути щоки, неначе кулька.
- Висувати язичок наче змія
- Вимовити: як співає казковий соловейко: фіть-фіть-тьох-тьох
- Горобці: цвірінь, цвірінь
- Зозулі: ку-ку
6. Розучування вірша. Метод «Піктограми»
В кожнім домі, в кожній хаті,
І у лісі, і в селі –
Хто навчився вже читати,
Має казку на столі.
- Читання вчителем, учнями
- Читання за допомогою піктограм
В к…м , в к…й ,
І у , і в -
Хто нав-ся вже ,
Має на .
- Повторити як ведмідь, мишка
7. Проблемна ситуація
- А ви любите сюрпризи? У мене є для вас сюрприз. (Коробка на якій написано : к@зк@). Що це таке? Які емоції викликає?
- На коробці є надпис. Що цікавого у нім? Які букви наведені? Поділимо слово на склади.
-З якого боку ми розглядали коробку? А чи є середина у коробці? Ми розглядали її з зовнішньої сторони, а в коробці є ще й внутрішня сторона. Чи гарні сторони? Так ось, у казці є також і зовнішня, і внутрішня краса.
- У вас є сигнальні маячки (смайлик і сердечко), подумайте: який знак буде відповідати зовнішній стороні, а який внутрішній?
Давайте дослідимо ці поняття.
8. Робота в групах. Завдання «Повітряні кульки»
Подув вітерець і заніс повітряні кульки із завданнями. Потрібно із розсипаних слів і складів скласти слова (автор, назва)
- Як дають назву казці? Хто пише казки?
- Ось мені на електронну пошту прийшли листи, а від яких героїв я не знаю. Спробуєте мені допомогти відгадати:
- Знайшов колосок. Запрошую на пироги. (Півник. Укр.народна казка «Півник і двоє мишенят»)
- Хотів би я щодня хліб їсти, але де мені його брати? Порадьте, мені! (Вовк. Білоруська народна казка «Легкий хліб»)
- Загубила кришталевий чобіток! Хто знайшов, прошу повернути за винагороду. (Попелюшка. Шарль Перо)
- Поспішаю до Лімпопо лікувати звірів. Побажайте мені успіхів! (Айболить. К.Чуковський)
- Що спільного у цих казок?
- Чим відрізняються? Коли люди не вміли читати і писати, вони казки передавали із вуст у вуста – переказували один одному. Це народні казки. Бо вони одного автора не мали. А коли люди вже опанували письмом читанням, то почали власно складати казки і підписувати їх. Так з’явилися письменники, а їх казки називають авторськими.
- Висновок: одні казки написав народ, другі письменники. Отже казки є народні і літературні.
9. Мотивація навчальної діяльності та оголошення теми і мети уроку.
- Які літературні казки ви вивчили у 2 класі? Тільки одну, а народних вже дуже багато. Ось, щоб урівняти хоч трошки ми з вами вивчимо цікаву літературну казку.
Отже тема нашого позакласного читання: «Літературні казки»
ІІ. Осмислення
- Бесіда про В.Сухомлинського
- Хто зображений на портреті? Що ви про нього знаєте?
- Які казки його читали?
- А яку казку ми прочитаємо сьогодні допоможе нам прочитати схема
ли зу зо
жур на ба
- Що ви знаєте про зозулю?
- Як ви думаєте, що знаходиться у внутрішній стороні коробки?
Так – це зміст казки. Він і є внутрішньою її красою. (Витягує вчитель лист).
Висновок: отже зовнішня краса казки- це автор і назва, внутрішня – її зміст
- Читання казки вчителем
- Словникова робота.
- Які слова були не зрозумілими?
- З’єднай слово та його значення
Бешкетують сумно, засмучено
Жорстока порушують порядок
Журливо яка немає жалю
- Аналіз тексту
- Куди підкидає свої яйця зозуля?
- Якою вважають люди цю пташку?
- Чому вона жалібно співає?
- Від кого рятує ліс зозуля?
- Розкажи, як вона його рятує?
- Читання тексту учнями за частинами. Після кожної частини дають їй назву.
План
- Підкинуті яйця.
- Зозуля захисниця лісу
- Заради дітей
- Як ви гадаєте, чому казка має 3 частини?
- Гра «Дослідники». Скільки разів у тексті зустрічається слово зозуля? (6)
- Гра «Що написано не так?»
Зозуля підкидає яйця у голубині гнізда.
Люди вважають зозулю жалісливою.
Зозуля їсть горобину і крихти хліба.
- Робота з прислів’ям.
Роз’єднай слова і прочитай прислів’я.
- Безсім’їнемащастяназемлі.
- Зробивділогуляйсміливо
- Яке із цих двох прислів’їв має відношення до казки?
- Як ви думаєте: чи праві люди, що називають зозулю безжалісною?
ІІІ. Рефлексія
- Творча робота.
- Що таке відповіжальність?
- Поміркуй: чи повинні батьки відповідати за своїх дітей? Чи є у дітей відповідальність і обов’язки перед іншими? Перед ким і які?
- Підсумки уроку
- Які це літературні казки?
- Що означає внутрішня і зовнішня краса казки?
- Яку нову казку прочитали?
- Що ще цікавого запам’яталось?
- Домашнє завдання. Читати, переказувати казку. Намалювати малюнок до казки або скласти загадку про зозулю
- Оцінювання. Прикріпити стікер під той смайлик, який відповідає вашій роботі на уроці.