Урок позакласного читання. Літературні казки

03.12.2013 15:28

Урок: літературне читання

Клас: 2

Тема. Урок позакласного читання. Літературні казки. В.Сухомлинський. Зозулина журба.

Мета: підтримувати інтерес до казки, формувати вміння розрізняти народні та літературні казки; розвивати свідоме, правильне читання, пам’ять, вміння аналізувати, порівнювати, співставляти; виховувати повагу до сімейних цінностей.

Обладнання:

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1. Презентація «Казкові герої», музика «В гостях у сказки». Вчитель розповідає вірш:

Полюбляю вечорами я не просто засинать,

Я прошу своєї мами якусь казку зачитать,

Закриваючи я очі, прислухаюся до слів,

Скоро прийде фея ночі до моїх солодких снів.

 

- Тож запрошую вас до світу казок

2. Вітання

-Як приємно на душі і так хочеться сказати вам: «Добрий  день!», і почути привітну відповідь.

- Дозвольте представитися. Я – Олена Валеріївна. А тепер у відповідь скажіть пошепки кожен своє ім’я.

3. Бесіда про презентацію

-Яким загальним  словом можна назвати те, що ви побачили і почули на початку уроку. Давайте разом прочитаємо це слово.

Як чарівно звучить : казка. Як звуки цього слова чарівно переплітаються і зачаровують нас.

  • А який зараз у нас урок?. А що на читанні можна робити із казкою?
  • Раз ви сказали, що читати, то ж давайте підготуємося до читання.

4. Гімнастика для очей

Вправа «Кошенята»

Сплять маленькі кошенята,

Заплющили оченята.

Прокидайтесь! Мишки тут!

Очі в правий, лівий кут.

Гляньте вгору і додолу,

Ще зробіть очима коло.

Поводіть очима трішки

Вліво, вправо

Де ж ті мишки?

5. Артикуляційні вправи

  • Широко відкрити рот (жарко), закрити рот (холодно)
  • Надути щоки, здути щоки, неначе кулька.
  • Висувати язичок наче змія
  • Вимовити: як співає казковий соловейко: фіть-фіть-тьох-тьох
  • Горобці: цвірінь, цвірінь
  • Зозулі: ку-ку

6. Розучування вірша. Метод «Піктограми»

В кожнім домі, в кожній хаті,

І у лісі, і в селі –

Хто навчився вже читати,

Має казку на столі.

  • Читання вчителем, учнями
  • Читання за допомогою піктограм

В к…м  , в к…й ,

І у , і в -

Хто нав-ся вже ,

Має  на .

  • Повторити як ведмідь, мишка

7. Проблемна  ситуація

- А ви любите сюрпризи? У мене є для вас сюрприз. (Коробка на якій написано : к@зк@). Що це таке? Які емоції викликає?

- На коробці є надпис. Що цікавого у нім? Які букви наведені? Поділимо слово на склади.

-З якого боку ми розглядали коробку? А чи є середина у коробці? Ми розглядали її з зовнішньої сторони, а в коробці є ще й внутрішня сторона. Чи гарні сторони? Так ось, у казці є також  і зовнішня, і внутрішня краса.

- У вас є сигнальні маячки (смайлик і сердечко), подумайте: який знак буде відповідати зовнішній стороні, а який внутрішній?

Давайте дослідимо ці поняття.

 

8. Робота в групах. Завдання «Повітряні кульки»

Подув вітерець і заніс повітряні кульки із завданнями. Потрібно із розсипаних слів і складів скласти слова (автор, назва)

 

  • Як дають назву казці? Хто пише казки?
  • Ось мені на електронну пошту прийшли листи, а від яких героїв я не знаю. Спробуєте мені допомогти відгадати:
  1. Знайшов колосок. Запрошую на пироги. (Півник. Укр.народна казка «Півник і двоє мишенят»)
  2. Хотів би я щодня хліб їсти, але де мені його брати? Порадьте, мені! (Вовк. Білоруська народна казка «Легкий хліб»)
  3. Загубила кришталевий чобіток! Хто знайшов, прошу повернути за винагороду. (Попелюшка. Шарль Перо)
  4. Поспішаю до Лімпопо лікувати звірів. Побажайте мені успіхів! (Айболить. К.Чуковський)
  • Що спільного у цих казок?
  • Чим відрізняються? Коли люди не вміли читати і писати, вони казки передавали із вуст у вуста – переказували один одному. Це народні казки. Бо вони одного автора не мали. А коли люди вже опанували письмом читанням, то почали власно складати казки і підписувати їх. Так з’явилися письменники, а їх казки називають авторськими.
  • Висновок: одні казки написав народ, другі письменники. Отже казки є народні і літературні.

 

9. Мотивація навчальної діяльності та оголошення теми і мети уроку.

- Які літературні казки ви вивчили у 2 класі? Тільки одну, а народних вже дуже багато. Ось, щоб урівняти хоч трошки ми з вами вивчимо цікаву літературну казку.

Отже тема нашого позакласного читання: «Літературні казки»

 

ІІ. Осмислення

  1. Бесіда про В.Сухомлинського
  • Хто зображений на портреті? Що ви про нього знаєте?
  • Які казки його читали?
  • А яку казку ми прочитаємо сьогодні допоможе нам прочитати схема

 

ли               зу                 зо

 

жур            на               ба

  •  

  • Що ви знаєте про зозулю?
  • Як ви думаєте, що знаходиться у внутрішній стороні коробки?

Так – це зміст казки. Він і є внутрішньою її красою. (Витягує вчитель лист).

Висновок: отже зовнішня краса казки- це автор і назва, внутрішня – її зміст

 

  1. Читання казки вчителем
  2. Словникова робота.
  • Які слова були не зрозумілими?
  • З’єднай слово та його значення

Бешкетують          сумно, засмучено

Жорстока              порушують порядок

Журливо               яка немає жалю

 

  1. Аналіз тексту
  • Куди підкидає свої яйця зозуля?
  • Якою вважають люди цю пташку?
  • Чому вона жалібно співає?
  • Від кого рятує ліс зозуля?
  • Розкажи, як вона його рятує?
  1. Читання тексту учнями за частинами. Після кожної частини дають їй назву.

План

  1. Підкинуті яйця.
  2. Зозуля захисниця лісу
  3. Заради дітей
  • Як ви гадаєте, чому казка має 3 частини?
  1. Гра «Дослідники». Скільки разів у тексті зустрічається слово зозуля? (6)
  2. Гра «Що написано не так?»

Зозуля підкидає яйця у голубині гнізда.

Люди вважають зозулю жалісливою.

Зозуля їсть горобину і крихти хліба.

 

  1. Робота з прислівям.

Роз’єднай слова і прочитай прислів’я.

  1. Безсім’їнемащастяназемлі.
  2. Зробивділогуляйсміливо
  • Яке із цих двох прислів’їв має відношення до казки?
  • Як ви думаєте: чи праві люди, що називають зозулю безжалісною?

 

ІІІ. Рефлексія

  1. Творча робота.
  • Що таке відповіжальність?
  • Поміркуй: чи повинні батьки відповідати за своїх дітей? Чи є у дітей відповідальність і обов’язки перед іншими? Перед ким і які?

 

  1. Підсумки уроку
  • Які це літературні казки?
  • Що означає внутрішня і зовнішня краса казки?
  • Яку нову казку прочитали?
  • Що ще цікавого запам’яталось?

 

  1. Домашнє завдання. Читати, переказувати казку. Намалювати малюнок до казки  або скласти загадку про зозулю

 

  1. Оцінювання. Прикріпити стікер під той смайлик, який відповідає вашій роботі на уроці.