В.Сухомлинський. Я хочу сказати своє слово

11.10.2013 21:47

Вчитель: Плис Олена Валеріївна

Петрівська ЗШ І-ІІІ ступенів

Петрівського району

Урок: читання

Клас: 2

Тема: Позакласне читання. Природа – наш спільний дім. В. Сухомлинський. Я хочу сказати своє слово.

Мета: актуалізувати і розширити знання учнів про життя і творчість видатного українського педагога і письменника В. О. Сухомлинського. Розвивати спостережливість, мовлення, творчу уяву, критичне мислення учнів. Виховувати ціннісне ставлення до природи, здатність дивитись і бачити, слухати і чути.

 

Обладнання: запис звуків лісу, портрет В.О. Сухомлинського, мікрофон для гри, картини

 

І. Організація класу.

Встаньте, діточки, скоріше,

Усміхніться всім миліше,

Привітайтесь: «Добрий день!»

Продзвенів дзвінок: «Дзелень!»

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Вчитель вмикає запис шуму осіннього лісу і читає вірш.

Як же гарно, чудово, привітно.

Ніби в казці, в осіннім гаю.

Клен з берізкою золотом квітне,

Я на килимі жовтім стою.

Осінь гріється в теплім промінні,

Усміхається сонцем згори.

І малює картини чарівні

Та міняє щодня кольори.

3. Бесіда.

¾  Діти, до нас на урок завітав Їжачок-Лісовичок. Разом з ним ми помандруємо милуватися красою осінньої природи, а він на протязі уроку буде спостерігати за вами і вкінці подарує всім осінні листочки, за допомогою яких ви зможете оцінити свої знання. Тож будьте уважними, активними, висловлюйте вільно свої думки і в кінці уроку отримаєте гарні оцінки.

¾ А коли до нас приходить осінь за календарем?

¾ Назвіть трьох синів осені.

¾ Чому в них такі імена?

¾ Якою буває осінь? (рання, золота, пізня). Яка вам найбільше подобається?

¾ Чи знаєте ви звідки в осені стільки золота?

4. Ознайомлення з легендою.

¾ Послухайте про це легенду. Її нам прочитає … (Читає легенду підготовлений учень)

Легенда про осінь

Осінь – старша донька Сонця. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй: «Забирай все моє багатство. Я віддам все своє золото. Будь щедрою і люди любитимуть тебе.

 

¾ Чи виконує Осінь накази Сонця?

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

  1. Прийом «Мозкова атака»

¾ Прочитайте тему нашого уроку «Природа – наш спільний дім».

¾ Як ви розумієте ці слова? (Відповіді дітей)

¾ Так, діти, жива і нежива природа тісно пов’язана між собою. І здоров’я людини пов’язане з добрим станом довкілля.

¾ На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися бути уважними, спостережливими, здатними дивитися і бачити, слухати і чути.

А допоможе нам у цьому оповідання Василя Сухомлинського «Я хочу сказати своє слово».

 V. Ознайомлення з літературною спадщиною В. О. Сухомлинського.

1. Розповідь учителя.

     В. О. Сухомлинський – педагог, письменник. Народився у селі Василівка на Кіровоградщині. Багато років був директором і вчителем Павлишської школи. Він дуже любив дітей і написав для них понад 1200 казок і оповідань.

     У його творах переважає доброта, бо сам він був доброю людиною і хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, любили природу і берегли її.

V. Опрацювання оповідання.

1. Читання оповідання «Я хочу сказати своє слово» вчителем.

¾ Скажіть, коли і де відбувається подія, описана в оповіданні?

¾ Як звали вчительку?

¾ В який клас ходили діти?

2. Словникова робота.

Повела, осінній, перелітних, курликали. (Прочитати слова, пояснити їх значення).

3. Повторне читання оповідання вголос ланцюжком.

¾ В яку пору року повела Катерина Іванівна дітей у поле?

¾ Що вчилися робити діти?

4. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

¾ Знайдіть і прочитайте опис осіннього ранку. Чому в степу було сумно? Які слова з цього опису передають спокій, сум?

¾ Яке завдання поставила вчителька дітям?

¾ Як поставилися до завдання діти? Де про це сказано?

¾ Чи можна сказати, що вчителька була задоволена відповідями дітей? Поясніть свою думку.

¾ Хто з школярів підібрав найвлучніше слово?

¾ Яким Валя побачила небо? Як вона про це сказала? Прочитайте. Який у неї був настрій?

¾ Яким діти побачили небо після Валиних слів?

¾ Прочитайте останній абзац.

¾ Як ви розумієте його зміст?

5. Фізкультхвилинка.

Дерева високі-високі.

Травичка низенька-низенька.

Вітер дерева колише, гойдає.

То вправо, то вліво.

То вперед, то назад нахиляє.

Пташки летять, відлітають.

А діти тихенько за парти сідають.

6. Гра «Мікрофон»

¾ Пригадайте, яким ви побачили небо, ідучи до школи? Сумним чи ласкавим? Сірим чи синім? Низьким чи високим?

¾ Розкажіть про свої враження.

7. Гра «Розвідники»

¾ Прочитайте текст самостійно ще раз і порахуйте, скільки разів у тексті зустрічається слово «небо». (14 разів)

 

VII. Рефлексія.

  1. Вправа «Входження в картину»
  • Пригадування картин на яких зображено небо (Айвазовський «Дев’ятий вал»,  Нестеров «Мовчання»,  Левітан «Золота осінь»).
  • Яке небо на зображених картинах?
  • Ознайомлення з картиною Левітана «Озеро. Русь» (- Що ви бачите на картині? Що побачили таке, що не сказали ваші однокласники? Як би ви назвали картину?)
  • Вивчення назви та автора картини (сказати наче після назви стоїть . ! ?
  • Повідомлення про картину

На картині зображено велике озеро. На дальньому піднесеному березі видно поля і осінній ліс, перед яким стоїть біла церква. По блакитному небу пливуть химерні білі хмари. Все це дуже красиво відбивається в озерній воді. Сонячність картини підкреслює розмах і велич пристроїв російської природи

 

VIII. Домашнє завдання.

¾ Дома прочитайте оповідання батькам і усно складіть текст-опис «Осіннє небо».

 

XI. Підсумок  уроку.

  1. Оцінювання

Їжачок-Лісовичок дарує вам усім листочки. На листочках ви поставте таку оцінку, яку ви сьогодні собі поставили самі і прикріпіть листочки до магнітної дошки

2. Висновок

 А хто з вас хоче сказати «своє слово» про наш урок? Який він був? Згадайте початок уроку. Чи досягли ми поставленої мети?

(Висловлювання дітей:

«Мені було цікаво …»

«Мене здивувало …»

«Я навчився …»)

 

3. Збіг урок наш, як коротка мить.

Дуже швидко час біжить.

Ще попереду у нас багато кроків.

І цікавих, і важких уроків.

Завдання покличуть у майбуття.

Найскладніше ж завдання – життя.

Тож старайтесь вправно все вчити.

Пам’ятайте: учня скарб – знання.

 

 

 

 

 

Я хочу сказати своє слово.

          Катерина Іванівна повела своїх маленьких першокласників у поле. Був тихий осінній ранок. Високо в небі летів ключ перелітних птахів. Вони тихо курликали, і від цього в степу було сумно.
Учителька сказала дітям:
—    Сьогодні ми будемо вчитися розповідати про осіннє небо. Хай кожен з вас добере для цього в рідній мові красиві і точні слова.
Діти притихли. Вони дивились в небо і думали. Через хвилину всі заговорили: «Небо синє-синє... Небо голубе... Небо чисте...» І все. Діти знову і знову повторювали одні й ті самі слова: синє, голубе, чисте.
Збоку стояла маленька Валя.
—    А ти, Валю, що хочеш сказати?— запитала Катерина Іванівна.
—    Я хочу сказати своє слово.
—    Яке ж твоє слово про небо?
—    Небо ласкаве...— тихо сказала дівчинка й усміхнулась.
       Діти притихли. Вони враз побачили в небі те, чого не бачили досі: «Небо сумне... Небо тривожне... Небо зажурене... Небо холодне...»
      А небо грало, трепетало, дихало, як жива істота. І діти дивилися в його сумні сині-сині осінні очі.


                                                                              Василь Сухомлинський