Виступ на районній конференції. Забезпечення належних умов для навчання першокласників
Слайд 1
Початок навчального року як для педагогічних працівників, так і дітей та їхніх батьків є особливо хвилюючим, адже необхідно встигнути так багато... Однак чи не найбільше турбот перед початком навчального року у класовода 1 класу. Передусім, він має подбати про створення найоптимальніших умов для тих, хто вперше переступить шкільний поріг.
2012 рік став особливим для початкової школи. Адже, саме з 1 вересня у початковій школі розпочалось поступове впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти та нових навчальних програм для початкової школи.
Слайд 2
Під час організації навчання учнів першого класу особлива увага приділялась таким питанням, як:
- облаштування:
- приміщень для організації навчально-виховного процесу з урахуванням специфіки проведення навчально-виховного процесу;
- кімнат для відпочинку (сну);
- приміщень для організації рухливих ігор;
- відокремлених туалетних кімнат;
- відокремлених гардеробів;
- діяльність груп продовженого дня;
- харчування першокласників;
- організація заходів щодо зміцнення фізичного здоров’я учнів;
- медичне обслуговування;
- робота з батьками.
Слайд 3
Класна кімната для учнів 1 класу розміщена на першому поверсі в окремому блоці, ізольована від приміщень для учнів інших вікових груп.
Для організації денного відпочинку учнів першого класу облаштовано кімнату відповідно до вимог законодавства щодо охорони праці, санітарно-гігієнічних правил та норм. Вона обладнанана ліжками з жорстким ложем.
Слайд 4
Для новоспечених школярів організований ігровий куточки, цього року - це обов’язкова норма, запроваджена Міністерством освіти та науки України.
На мою думку – це гарна ідея, бо діти на перервах хочуть гратись, хочуть бути як вдома, сісти на килимок, відпочити, пограти в ігри. Маленькі школярі приносять з домівок власні іграшки. Інколи, коли діти вчасно справилися із завданнями поставленими на уроці, або відчувається перевтома в класі, я дозволяю гратися під час уроку
Слайд 5
Харчуванню школярів приділяється особлива увага так як сучасне навчання у школі потребує високого розумового та фізичного навантаження й супроводжується значними енерговитратами. За останніми даними, здоров’я дитини на 15 % залежить від організації медичної служби, на 25 % — від генетичних особливостей і на 60 % — від збалансованого харчування.
Харчування першокласників у нашій школі здійснюється відповідно до норм харчування дітей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України
Для учнів початкових класів, організоване одноразове гаряче харчування після 2-уроку, до складу якого входить комплексний обід із 1, 2 і 3 блюд. Учні, які відвідують продовжену групу, мають змогу пообідати додатково о 13 годині.
Слайд 6
Відповідно рішенням батьківського комітету, у класі вирішено питання питного режиму. Батьками складено договір з торгівельною компанією"Аляска" і очищена вода доставляється учням із м. Жовті Води.
Слайд 7
Група продовженого дня є однією із форм виховання дітей і допомагає організувати найсприятливіші умови для їхнього відпочинку, навчання і виховання, поєднання навчально-виховної роботи на уроках і в позаурочний час. Вона забезпечує, враховуючи вікові особливості, їхній розумовий, моральний, естетичний, фізичний, духовний розвиток, створює умови для організації продуктивної праці, відкриває можливості всебічного виявлення і розвитку індивідуальних, здібностей, запитів та інтересів дітей.
Учні нашої школи зараховуються до групи продовженого дня за згодою батьків або осіб, які їх замінюють.
Найкращим поєднанням видів діяльності дітей у групі продовженого дня є:
- рухлива активність на повітрі до початку самопідготовки (прогулянки, рухливі і спортивні ігри,
- суспільно - корисна праця на пришкільній ділянці тощо,
- а по завершенні самопідготовки - участь у заходах емоційно-розвиваючого характеру (робота в гуртках, ігри, підготовка і проведення концертів самодіяльності тощо).
Слайд 8
Відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту» навчально-виховний процес у першому класів здійснюється за груповою (класно-урочною) формою навчання.
Тривалість уроків у першому класі 40 хв. На п'ятнадцятій хвилині кожного з уроків проводиться фізкультхвилинка, що містить динамічні, дихальні вправи, вправи для збереження зору, пальчикову гімнастику тощо.
Тривалість перерв між уроками для учнів не менша 10 хв. Тривалість великої перерви після другого уроку — 15 хв.
На великих перервах організовується харчування, активний відпочинок учнів.
Навчальний план для учнів першого класу розрахований на п'ятиденний робочий тиждень. Навчання першокласників здійснюється за семестровою структурою. Відповдно рішенню педагогічної ради, у першокласників були організовані додаткові канікули у лютому.
Розклад уроків складений з урахуванням оптимального співвідношення навчального навантаження протягом дня, тижня та психофізіологічних та фізичних можливостей першокласників. Це дає змогу створити сприятливі умови для безболісної адаптації дітей до систематичного шкільного навчання, зняти статичне напруження та виконати навчальні програми з усіх навчальних предметів.
Протягом дня навчальні предмети природничо-математичного і гуманітарного циклів чергуюються з уроками фізичної культури, основ здоров'я, музичного та образотворчого мистецтва, трудового навчання. Середа – розвантажувальний день.
Значне місце на уроках відвожу :
- дидактичним іграм, дозволяючи дітям час від часу рухатися, забезпечуючи зміну видів діяльності.
- ігровим форми діяльності , які є домінуючими під час навчання у 1-му класі.
- нестандартним формам організації навчального процесу у формі уроків-екскурсій, уроків-імпровізацій, уроків-ігор, уроків-театралізацій тощо;
- іннноваційним методам навчання (образне мислення, робота у групах, парах)
За держзамовленням своєчасно, але у неповному обсязі майбутні першокласники забезпечені підручниками для 1 класу. Не вистачає підручників з російської мови.
Домашні завдання учням першого класу не задаються. Але ненав’язливо рекомендую дітям:
- поспостерігати за певним явищем;
- розповісти батькам вірш, приказки, скоромовки, які запам’ятались;
- поцікавитись у батьків на задану тему;
- розфарбувати малюнок
Навчальні досягнення учнів оцінюю вербально.
Створюю на уроках такі умови, коли невдоволеність від невдачі спонукає дитину шукати кращі способи навчальної діяльності. Оцінюю тактовно; не акцентовую на невдачах дитини, а створюю сприятливий емоційний фон для подолання труднощів. Навчаю учнів сприймати оцінку як показник рівня знань і вмінь, а також розуміти, що оцінюються його конкретні дії, а не він сам.
У першому семестрі для заохочення за гарні відповіді, записи у зошитах учні отримували смайлики. У кінці семестру,підраховуючи їх, я змогла для себе та батьків установити рейтинг успішності учнів. У другому семестрі я змінила форму оцінювання. За відповіді – "молодець", я даю червоні квіточки, за відповіді "добре" – сині. 5 червоних , або 10 синіх квіток – це 1 бджілка на стенд під фото учня, який їх отримав. Таким чином створюється вулик успіху.
Слайд 9
Збереження та зміцнення фізичного здоров’я учнів, їх моральне та громадянське виховання – ці складові постійно у центрі моєї уваги. З цією метою важливо організувую активну співпрацю з батьками, з медичними працівниками, шкільним психологом, з вчителями - предметниками, вихователем групи продовженого дня. Результатами такої співпраці є:
- краще вивчення індивідуальних можливостей та стану здоров’я кожного першокласника;
- здійснення особистісно-зорієнтованого навчання та виховання;
- впровадження здоров’язбережувальних технологій навчально-виховного процесу;
Слайд 10
Окрім традиційних форм роботи з батьками, я у своїй роботі практикую проведення батьківських тижнів. Їх я проводжу в останній тиждень умовної чверті. До плану проведення входять відкриті уроки, виховні заходи, виставки робіт учнів, батьківські збори. Це допомагає батькам отримати інформацію про успішність своєї дитини, а також порівняти її результати з результатами однокласників.
Давно одна собака потрапила до храму, що знаходиться в Індії. У цьому храмі було тисяча дзеркал. Собака озирнулась і побачила навколо себе тисячу собак. Вона дуже злякалася і вищирила зуби. Собаки відповіли їй тим же. Підібгавши хвоста, собака втік з храму в повній впевненості, що світ складається з скопища злих собак. Через якийсь час, до цього храму прийшла інша собака, забігла в нього і побачила тисячи дружніх собак. Йдучи, вона запевняла себе, що світ сповнений добрих собак.
Світ - це відображення нас самих. Якщо ми дивимося на нього з радістю і добротою, то й він тим самим нам відповідає!