Виступ на районній конференції. Забезпечення належних умов для навчання першокласників

11.10.2013 21:33

Слайд 1

Початок навчального року як для педагогічних працівників, так і дітей та їхніх батьків є особливо хвилюючим, адже необхідно встигнути так багато... Однак чи не найбільше турбот перед початком навчального року у класовода 1 класу. Передусім, він має подбати про створення найоптимальніших умов для тих, хто вперше переступить шкільний поріг.

2012 рік став особливим для початкової школи. Адже, саме з 1 вересня у початковій школі розпочалось поступове впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти та нових навчальних програм для початкової школи.

 

Слайд 2

Під час організації навчання учнів першого класу особлива увага приділялась таким питанням, як:

  • облаштування:
    • приміщень для організації навчально-виховного про­цесу з урахуванням специфіки проведення навчально-виховного процесу;
    • кімнат для відпочинку (сну);
    • приміщень для організації рухливих ігор;
    • відокремлених туалетних кімнат;
    • відокремлених гардеробів;
  • діяльність груп продовженого дня;
  • харчування першокласників;
  • організація заходів щодо зміцнення фізичного здоров’я учнів;
  • медичне обслуговування;
  • робота з батьками.

 

 

Слайд 3

Класна кімната  для учнів 1 кла­су  розміщена на першому поверсі в окремому блоці, ізо­льована від приміщень для учнів інших вікових груп.

Для організації денного відпочинку учнів першого класу  облаштовано кімнату відповідно до вимог законодавства щодо охорони пра­ці, санітарно-гігієнічних правил та норм. Вона обладнанана ліжками з жорстким ложем.

 

Слайд 4

      Для новоспечених школярів організований ігровий куточки, цього року  - це обов’язкова норма, запроваджена Міністерством освіти та науки України.

          На мою  думку – це гарна ідея, бо діти на перервах хочуть гратись, хочуть бути як вдома, сісти на килимок, відпочити, пограти в ігри. Маленькі школярі приносять з домівок власні іграшки. Інколи, коли діти вчасно справилися із завданнями поставленими на уроці, або відчувається перевтома в класі, я дозволяю гратися під час уроку

 

 

Слайд 5

Харчуванню школярів приділяється особлива увага так як сучасне навчання у школі потребує високого розумового та фізичного навантаження й супроводжується значними енерговитратами. За останніми даними, здоров’я дитини на 15 % залежить від організації медичної служби, на 25 % — від генетичних особливостей і на 60 % — від збалансованого харчування.

Харчування першокласників у нашій школі здій­снюється відповідно до норм харчування дітей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України

Для учнів початкових класів, організоване одноразове гаряче харчування після 2-уроку, до складу якого входить комплексний обід із 1, 2 і 3 блюд. Учні, які відвідують продовжену групу, мають змогу пообідати додатково  о 13 годині.

 

Слайд 6

 

Відповідно рішенням батьківського комітету, у класі вирішено питання питного режиму. Батьками складено договір з торгівельною компанією"Аляска" і очищена вода доставляється учням із м. Жовті Води.

 

Слайд 7

Група продовженого дня є однією із форм виховання дітей і допомагає організувати найсприятливіші умови для їхнього відпочинку, навчання і виховання, поєднання навчально-виховної роботи на уроках і в позаурочний час. Вона забезпечує, враховуючи вікові особливості, їхній розумовий, мораль­ний, естетичний, фізичний, духовний розвиток, створює умови для організації продуктивної праці, відкриває можливості все­бічного виявлення і розвитку індивідуальних, здібностей, запи­тів та інтересів дітей.

Учні нашої школи зараховуються до групи продовженого дня за згодою  батьків або осіб, які їх замінюють.

Найкращим поєднанням видів діяльності дітей у групі продовженого дня є:

  1. рухлива активність на повітрі до початку самопідготовки (прогулянки, рухливі і спортивні ігри,
  2. суспільно - корисна праця на пришкільній ділянці тощо,
  3.  а по завершенні самопідготовки - участь у заходах емоційно-розвиваючого характеру (робота в гуртках, ігри, підготовка і проведення концертів самодіяльності тощо).

Слайд 8

Відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту» навчально-виховний процес у першому класів здійснюється за груповою (класно-уроч­ною) формою навчання.

Тривалість уроків у першому класі 40 хв. На п'ятнадцятій хвилині кожного з уроків  проводиться фізкультхвилинка, що містить динаміч­ні, дихальні вправи, вправи для збереження зору, пальчикову гімнас­тику тощо.

Тривалість перерв між уроками для учнів не менша 10 хв. Тривалість великої перерви після дру­гого уроку — 15 хв.

На великих перервах  організовується харчування, активний відпочинок учнів.

Навчальний план для учнів першого класу розрахований на п'ятиденний робочий тиждень. Навчання першокласників здійсню­ється за семестровою структурою. Відповдно рішенню педагогічної ради, у першокласників  були організовані додаткові канікули у лютому.

Розклад уроків складений  з урахуванням оптимального співвідношення навчального навантаження протягом дня, тижня та психофізіологічних та фізичних можливостей першокласників. Це дає змогу створити сприятливі умови для безболісної адап­тації дітей до систематичного шкільного навчання, зняти статич­не напруження та виконати навчальні програми з усіх навчальних предметів.

Протягом дня навчальні предмети при­родничо-математичного і гуманітарного циклів чергуюються з уроками фізичної культури, основ здоров'я, музичного та образотворчого мистецтва, трудового навчання. Середа – розвантажувальний день.

 

Значне місце на уроках  відвожу :

  • дидактичним іграм,  дозволяючи дітям час від часу рухатися, забезпечуючи зміну видів діяльності.
  • ігровим форми діяльності , які є домінуючими під час навчання у 1-му класі.
  • нестандартним формам організації навчального процесу у формі уроків-екскурсій, уроків-імпровізацій, уроків-ігор, уроків-театралізацій тощо;
  • іннноваційним методам навчання (образне мислення, робота у групах, парах)

          За держзамовленням своєчасно, але у неповному обсязі майбутні першокласники забезпечені підручниками для 1 класу. Не вистачає підручників з російської мови.

Домашні завдання учням першого класу не задаються.  Але ненав’язливо рекомендую дітям:

  • поспостерігати за певним явищем;
  • розповісти батькам вірш, приказки, скоромовки, які запам’ятались;
  • поцікавитись у батьків на задану тему;
  • розфарбувати малюнок

                     Навчальні досягнення учнів  оцінюю вербально.

           Створюю на уроках такі умови, коли невдоволеність від невдачі спонукає  дитину шукати кращі способи навчальної діяльності. Оцінюю тактовно; не акцентовую на невдачах дитини, а створюю сприятливий емоційний фон для подолання труднощів. Навчаю учнів сприймати оцінку як показник рівня знань і вмінь, а також розуміти, що оцінюються його конкретні дії, а не він сам.

           У першому семестрі для заохочення за гарні відповіді, записи у зошитах учні отримували смайлики. У кінці семестру,підраховуючи їх, я змогла для себе та батьків установити рейтинг успішності учнів. У другому семестрі я змінила форму оцінювання. За відповіді – "молодець", я даю червоні квіточки, за відповіді "добре" – сині. 5 червоних , або 10 синіх квіток – це 1 бджілка на стенд під фото учня, який їх отримав. Таким чином створюється вулик успіху.

Слайд 9

                   Збереження та зміцнення фізичного здоров’я учнів, їх моральне та громадянське виховання – ці складові постійно у центрі моєї уваги. З цією метою важливо організувую активну співпрацю з батьками, з медичними працівниками, шкільним психологом, з вчителями - предметниками, вихователем групи продовженого дня. Результатами такої співпраці є:

  • краще вивчення індивідуальних можливостей та стану здоров’я кожного першокласника;
  • здійснення особистісно-зорієнтованого навчання та виховання;
  • впровадження здоров’язбережувальних технологій навчально-виховного процесу;

Слайд 10

Окрім традиційних форм роботи з батьками, я у своїй роботі практикую проведення батьківських тижнів. Їх я проводжу в останній тиждень умовної чверті. До плану проведення входять відкриті уроки, виховні заходи, виставки робіт учнів, батьківські збори. Це допомагає батькам отримати інформацію про успішність своєї дитини, а також порівняти її результати з результатами однокласників.

 

 

Давно одна собака потрапила до храму, що знаходиться в Індії. У цьому храмі було тисяча дзеркал. Собака озирнулась і побачила навколо себе тисячу собак. Вона дуже злякалася і вищирила зуби. Собаки відповіли їй тим же. Підібгавши хвоста, собака втік з храму в повній впевненості, що світ складається з скопища злих собак. Через якийсь час, до цього храму прийшла інша собака, забігла в нього і побачила тисячи дружніх собак. Йдучи, вона запевняла себе, що світ сповнений добрих собак.

Світ - це відображення нас самих. Якщо ми дивимося на нього з радістю і добротою, то й він тим самим нам відповідає!